Fortsätt till huvudinnehåll

Med munskydd i bagaget

Måndag den 17e augusti kom vi äntligen iväg efter  att  ha stått stilla i 4 veckor. Nu kliar det rejält i reslusten. Vi har så mycket vi vill se på vägen ner mot Torrox som är målet den här gången. Även om vi tycker att sommaren i Sverige har varit helt fantastisk med bra väder och helt underbara resor så längtar vi nu ut i Europa. Lite extra spännande är det nu när vi ska åka i vår nybyggda van med vår nya familjemedlem. Dessutom är det lite pirrigt med läget i Europa. Kommer vi att kunna åka som vi vill? Tänk om det blir lock down igen så vi måste vända...

Det kommer att ta lite längre tid att åka när vi har en liten valp med oss. Vi vill inte köra så långa sträckor. Därför blir det tre nätter i Sverige innan vi rullar på färjan i Trelleborg som ska ta oss till Tyskland. Den här gången tar färjan drygt två timmar längre då den ska göra ett stopp i Rostock. Gaia klarar det riktigt bra men hon har lite svårt att förstå det där med att kissa i en sandlåda med ett träd.

När vi kommit av båten stannar vi i Travemunde och rastar hundar och oss själva. Dessutom tankar vi upp bilen. Här kostar diesel 1,029 euro vilket är 10,65sek /liter. Vi kör sen en timme till en ställplats utanför Hamburg i Trittau. Den vi först väljer visar dig vara en byggplats så vi åker till nästa någon kilometer bort.

Nästa sovställe blir ute på landet bland majsfälten utanför Oelde. 30 mil idag får räcka. Tidigare på dagen stannade vi till efter vägen vid en sjö med förhoppningar om att få bada. Vattnet såg allt utom inbjudande ut. Det var mer en blågrön sörja. Tror inte det hade varit hälsosamt. Däremot fick vi en skön promenad innan vi lagade lunch. Eftersom vi parkerade lite för oss själva så blev det en dusch istället för bad innan vi åkte vidare.

Värmen är tryckande. Stundtals över 30 grader och nätterna är ljumma. Nu kommer takfläkten vi satt in väl till pass när vi ska sova. Och sover gör vi. Vår nya säng är jätteskön.

På färjan bestämde vi oss för att åka till spanska atlantkusten. Idag vid frukost ändrar vi oss. Vi åker nog  mot alperna först. Tror vi....Det är fritt att ändra sig. Vi har ju redan tagit ut kurs så vi fortsätter en bit på den. Det innebär att vi kommer att passera Köln och Bonn. Strax söder om Bonn ligger ett slott som vi hört talas om men aldrig kommit till. Idag ska det bli av. Schloss Drachenburg ligger på bergssluttningen med utsikt över  floden Rhen. Slottet är byggt i slutet av 1880 talet och är idag privatägt. Vi parkerar på den stora parkeringen som ligger vid utebadet. Parkeringen kostar 2 euro gör tre timmar. Härifrån går man till slottet på 10- 20 minuter. Det är en rejäl uppförsbacke. Vill man inte eller inte orkar gå så kan man nerifrån stan ta bergståget upp och ner. Entrén till slottet kostar 7 euro. Eftersom inte hundarna får följa med in så väljer vi att se slottet från utsidan och dessutom ta en lång promenad längs en av alla vandringsleder som går här. Utsikten från toppen av berget är enorm. Här uppe är det gott om folk. Det är ju lördag, semestertid  och fint väder. Perfekt för utflykt.

Innan vi fortsätter resan så lagar vi lite sen lunch. Resan fortsätter nu mot Moseldalen. Det var inte planerat. Efter totalt 30 mil idag med, tar vi in på samma camping som vi stod på i höstas, camping Klüsserath. 15 euro för en natt med dusch är helt ok. Vi kommer fram vid 19 tiden och orkar helt enkelt inte leta efter något ställe för natten så vi gör det enkelt för oss. Klüsserath är en tråkig by tycker vi. Inte speciellt mycket att se här. Troligtvis lever den upp senare i höst när alla druvor skördas och det blir fest i byn. Det som finns är några vandringsleder här som är värda att gå. Vi gick en av dem i höstas när vi var här. Då var druvorna på sluttningarna mogna. En jättefin tur med utsikt över Moseldalen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Torsång i mitt hjärta

Vi kommer att vara i Dalarna fram till midsommar och ska under den tiden försöka hälsa på så många som möjligt. Trots att vi har allt tid i världen så känner vi ändå att den inte räcker till. Dagarna och veckorna går så fort och det dyker ju hela tiden upp nya saker vi vill göra. Vi har varit till Torsång och hälsat på flera av våra vänner både på Sunnanö och inne i själva Torsång. Vi har gått längs våra gamla favoritstigar i skogarna och över ängarna. Eftersom vi bott här i nästan 12 år så har vi hittat många smultronställen när vi trampat stigar i skogarna. Undrar hur många hundra gånger vi trampat på denna stig. Hundarna kan den in och utan. Vi känner igen varje rot och gren. När vi flyttade härifrån så hände något med skogen. Ingen trampar längre på alla dessa stigar så vissa av dem börjar nu växa igen. I Torsång finns det två kyrkbåtar. Kyrkbåtar är något som bara finns i Dalarna. Det kanske också är något som på sikt försvinner om inte eldsjälar fortsätter att födas. D

En resa genom ett sjukt Europa

Igår strax efter kl 12 lämnade vi Torrox för att ta oss de cirka 370 milen till Sundborn. Lite extra spännande i dessa coronatider. Vi får se hur det går med alla länders olika restriktioner, utegångsförbud och lockdowns. P4 Dalarna har valt att följa vår resa. Därför ringer de oss varannan dag strax före kl 10 och kollar läget. I dag satt vi och tittade ut över havet medan vi pratade. Att då höra om hur vädret är i Dalarna just nu gör att vi undrar varför vi nu valt att åka dit. Ska vi vända?  Som sagt, i går startade vi och körde ca 45 mil. Vi passerade gränserna till 3 provinser utan att bli stoppade. I Granadaprovinsen såg vi ett par vägspärrar/poliskontroller vid några avfarter runt Almuñécar. Det är allt hitintills. Även om det inte är tillåtet så är det faktiskt möjligt att korsa landet i bil verkar det som. Vi som är skrivna i Sverige har rätt att köra igenom, sk transfer, för att ta oss ’hem’.  Vårt första nattstopp blev strax söder om Alicante. Här fricampade vi tillsammans

Torrox, vår by i Spanien

Den vitkalkade byn ligger i Andalusien i provincen Malaga. Regionen är känd som Axarquia. Torrox Pueblo hör samman med Torrox Park, Torrox Costa, El Morche samt El Penoncillo. Byn ligger längs Route of Sun and Valley. Längs denna hittar man vinodlingar och flera andra mindre vitkalkade byar. Byn ligger ca 3 kilometer från stränderna på en liten kulle med en fantastisk utsikt över havet och bergen . Byn är känd för sina vitkalkade hus och sina slingrande smala gränder. De flesta fria från trafik. Byn har flera små torg och det största är en populär samlingsplats både för lokalbefolkningen och turister. Här finns några restauranger och pubar. I närheten av stora torget ligger den stora kyrkan som har sitt ursprung från 1600-talet. Stränderna , ca 3 kilometer bort är långa och har finkornig sand. Längs strandpromenaden i Torrox Costa hittar du massor av restauranger och serveringar. I ravinen finns en promenad väg som tar dig ner till stranden på ca 30 minuter. Vill