Fortsätt till huvudinnehåll

Hemester

Just nu tycks det mesta vara lite halvkaotiskt. Hela världen lider just nu av virusets framfart. Vädret här i Dalarna är inte heller stabilt. Vi försöker ändå att göra det bästa av dagarna. Idag bestämde vi oss för att gå någon vandringsled i närområdet som vi inte tidigare gått. På Faluns hemsida kan man hitta en del ledbeskrivningar. Vi hittade en i Svärdsjö som bara var 7 kilometer. Den lät intressant ända till vi läste att man rekommenderade gummistövlar.
Jonas, min svåger kom då att tänkta på en led han gått i sin ungdom. Lostigen. Det tar dryga kvarten med bil härifrån till starten av leden. Vi packade i lite fika och en lättare lunch för han trodde inte att den var så lång.

Bilen parkerade vi vid Finngärds fäbodar. Här går leden förbi parkeringen. Vi väljer att gå den medsols. Vädret är som sagt lite hit och dit. Solen skiner ibland, det blåser lite och ibland mycket. Tidvis trycker molnen ihop sig och spyr ut en och annan hagelby. Det är verkligen ett aprilväder. Leden är riktigt bra och väl utmärkt så det är lätt att hitta.
Efter 6 kilometer och ca 1,5 timme stannar vi och lagar lunch vid Logärdsdammen. Inne i vikarna ligger fortfarande lite is kvar trots att det nu är 10 grader på dagarna. Vi har med vårt lilla primuskök och snart puttrar en varm kycklingsoppa. Den värmer skönt. Minos som vi faktiskt låtit springa lös passar på att vila en stund.
Vi har nu sett att det är ca 2 mil att gå leden runt sjön. Egentligen så har vi inte mat för en 5 timmars tur men vi knallar på. Hittills har leden mest gått på stig men nu blir det skogsväg en bra bit så nu matar kilometrarna på. Vi passerar genom ett område där en skogsbrand satt dina spår. Vi hittar även en lägerplats med vindskydd och grill.
Nästa stopp blir efter ytterligare 6 kilometer. Nu blir det kaffe med utsikt. Det sitter fint med värmande kaffe efter att ha gått i ganska hård vind den sista biten. Dessutom en bit uppför.
Nu återstår bara sista biten, ca 6 km. Skogen har fått en del stryk av alla stormar som varit den sista tiden. Det är flera ställen där vi får gå omvägar runt vindfällorna. Leden går genom flera fäbodar och passerar många sommarstugor. På ett ställe råkar Minos ut för en liten olycka som gör honom blodig. Först ser det otäckt ut men det visar sig att det inte är någon större fara. Troligen har han fastnat i någon pinne. Han blöder från hakan. När vi kommer ner till sjön igen då får han tvätta av sig och allt blir normalt igen. Det såg faktiskt riktigt otäckt ut.
Sista kilometrarna blir lite jobbigare för oss. Inte för att vägen är jobbig, bara lite lerig. Nej nu börjar energin att ta slut. Vi gör inget annat än pratar mat vilket egentligen inte gör saken bättre. Till slut kommer vi fram till bilen. Nu är det bara en kvart hem. Minos somnar direkt när vi startar. Han har varit otroligt duktig idag.
Väl hemma undrar vi över hur Jonas kunde ha så fel. Det visar sig att han hade pratat om en helt annan led.
Nu är det så att vi är helnöjda ändå med dagen. Leden var jättebra och ganska lätt. Lite mer mat...
Vi kommer säkert att gå den igen...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En resa genom ett sjukt Europa

Igår strax efter kl 12 lämnade vi Torrox för att ta oss de cirka 370 milen till Sundborn. Lite extra spännande i dessa coronatider. Vi får se hur det går med alla länders olika restriktioner, utegångsförbud och lockdowns. P4 Dalarna har valt att följa vår resa. Därför ringer de oss varannan dag strax före kl 10 och kollar läget. I dag satt vi och tittade ut över havet medan vi pratade. Att då höra om hur vädret är i Dalarna just nu gör att vi undrar varför vi nu valt att åka dit. Ska vi vända?  Som sagt, i går startade vi och körde ca 45 mil. Vi passerade gränserna till 3 provinser utan att bli stoppade. I Granadaprovinsen såg vi ett par vägspärrar/poliskontroller vid några avfarter runt Almuñécar. Det är allt hitintills. Även om det inte är tillåtet så är det faktiskt möjligt att korsa landet i bil verkar det som. Vi som är skrivna i Sverige har rätt att köra igenom, sk transfer, för att ta oss ’hem’.  Vårt första nattstopp blev strax söder om Alicante. Här fricampade vi tillsammans

Smurfigt...

Vi stog kvar på parkeringen vid Via Verde de la Sierra i natt tillsammans med tre andra husbilar. Om det inte varit för en hund som skällde nästan hela natten så hade det varit skönt. Även idag kommer vi iväg tidigt. Vårt mål idag är hem, dvs Torrox. Vi har några planerade stopp efter vägen men har ändå tid med ett oplanerat. Vi passerar Ronda . Det är en känd by dit många åker och turistar. Vi har aldrig varit där och kommer inte att stanna idag heller. Det kommer att bli en annan gång. Vi svänger istället av vägen strax efter Ronda mot byn Juzcar. Byn ligger ca 1 mil från vägen. Man färdas genom ett bergigt område på smala slingrande vägar med en fantastisk utsikt och natur. Här och var i bergen ser man vita små byar som klättrar efter bergssidan. Men här efter ca en mil dyker den plötsligt upp. En knallblå by. Hela byn är målad blå efter att den blev använd för 3D filmen om de belgiska blå figurerna som gillar hallonssaft och svamp-SMURFARNA! Efter filmen skulle byn återstäl

Mycket vill ha mer.

Det spelar ingen roll hur lediga vi är. Inget jobb att behöva gå till, inga tider att passa... Tiden går så fort så fort. Under de veckor vi varit i Sverige har nya idéer vuxit fram. Det är inte helt ovanligt att vi får lite idéer. Ibland är det helt galna, ibland blir det till en slags utmaning. Ni som hängt med oss ett tag vet att vi förra året byggde om en vw transporter till en enklare variant av van. Den har varit så bra på våra kortare resor att vi nu tog och sålde den. Vi sålde den för att bygga en ny, ännu bättre. Det här är vår gamla som nu är i ägo av ett ungt orienterar par som är jättenöjda. Hoppas de får lika roligt med den som vi har haft.  Under de sista veckorna på vår senaste resa tillbringade vi flera kvällar med att leta efter en bra bil. Vi satt och gjorde ritningar och letade efter inspiration på Pinterest och på instagram. Till slut hittade vi en bra bil, i Falun. Det första vi gjorde när vi kom tillbaka var att åka och titta på den. Den såg helt ok ut