Fortsätt till huvudinnehåll

Värmerekord

Nu ligger jag lite efter med att rapportera. Det nästan ofattbara har ju hänt. Det är värmebölja över Norge, just där vi är. Termometern har tagit ett skutt upp. På torsdagen förra veckan ser vi att det ska bli uppåt 33 grader över helgen. 33 grader varmt i Norge. Det kunde vi väl aldrig tro. Vi bestämmer oss därför att sakna ner lite och letar därför upp ett bad. Vi hittar så småningom ett bad vid en fjord utanför Steinkjer som ligger ca 10 mil norr om Trondheim. Här finns en stor parkering som kostar ca 30.- dygnet att stå på och man får stå i 6 dygn. Det blir perfekt för oss ett par dagar. Vi och hundarna kan hitta svalka i havet.
Vi trodde nog att det skulle stå fler här när det är så varmt. Vi får sällskap av ett par husbilar på nätterna men inte fler. På dagarna däremot så är parkeringen proppfull av badtörstande norrmän. Badstranden heter Paradisbukta, kanske inte riktigt att den gör rätt för sitt namn men den är långgrund och har strand och klippor.
Väderprognosen stämmer. Vi får det riktigt varmt. Det är inte ens en liten vindpust.
In till stan är det dryga 4 kilometer att gå. På kvällen när det blivit liiiiiite svalare ( 26 grader) så packar vi ryggsäcken med fika och går för att kolla in stan.

Mitt inne i stan har man ett testprojekt. Man har byggt en sandstrand med parasoller, palmer och lite annat. Här kan man låna strandleksaker. Den ligger väl inte riktigt naturskönt eftersom E6an går förbi nästan över stranden men det är gott om folk här. Perfekt för oss så vi kan svalka hundarna. Vi dukar upp vårt fika på en fikaplats i skuggan. Vi går aldrig in till centrum. Den här promenaden får räcka. Loke har naturligtvis fått åka i sin kärra. Det är alldeles för långt för honom att gå i den här värmen.
Eftervägen håller man på att bygga något som vi gissar är ett sjukhus. Här har man kostat på rejält. En jättefin lekpark håller på att ta form och det stora barnet i familjen testar studsmattorna.

Mycket mer än så händer inte de här dagarna. Lite bad och några promenader. Det räcker för oss i den här värmen.

Stranden är helt full av folk. Nästan så det är trångt i vattnet. Jag får äntligen mina kvällsdopp innan man går till sängs. Det är galet varmt i husbilen eftersom det inte finns någon skugga på parkeringen.

På lördag morgon åker vi vidare. Vi har fått ett meddelande om att Therese och Johannes är i Trondheim så vi bestämmer att mötas utanför Trondheim vid en sjö. Vi har hittat en sötvattensjö- Hästsjön, som ligger strax väster om stan. Vi åker dit tidigt på morgonen för att få plats. Strax kring lunch så kommer Therese och Johannes och parkerar bredvid oss.
På kvällen sitter vi i skuggan och spelar spel och äter god mat.
På dagen trängs vi på stranden och badar. Badtemperaturen är skön. Skulle tippa på ca 23-25 grader. Dessutom är det skönt att bada i sötvatten efter allt saltvatten de senaste veckorna.
Någon har släpat med sig en JÄTTEFLAMINGO som de åker omkring på i sjön. Det är ett gäng ungdomar som på kvällen fortsätter att festa. De är ganska lugna men lite högljudda och de håller på nästan hela natten. Det var väl det ända minuset med det här stället.

På morgonen när vi vaknar så har de åkt men..... de har skräpat ner som bara den. Det ligger flera engångsgillar och annat kvar. Dessutom har det lämnat sin flamingo. Det här är inte okej. Man blir så jä..la förbannad på folk som inte sköter sig. Stryk ska de ha. Frasse och Johannes går och städar ihop en del så att det ska gå att vara på badplatsen.
Här finns ett välbesökt hopptorn och nu får barnen i familjen leka. Johannes flyger ut över vattnet.
På morgonen blir det naturligtvis ett svalkande morgondopp innan det kommer folk. Lika gjorde vi på kvällen innan vi gick till sängs.

Efter det svalkande morgondoppet och en god frukost så packar Therese och Johannes ihop och åker vidare. Det var jätte kul att få ett dygn tillsammans. Vi önskar dem en fortsatt skön semesterresa. Vi stannar kvar under dagen och tar det lugnt och badar. De med flamingon dyker inte upp men vi talar om för några andra att de kan ta flamingon för det kommer troligtvis inte att dyka upp någon ägare till den.
Framåt kvällen bestämmer vi oss för att åka vidare. Det är skönare att åka på kvällen eller tidig morgon när det är så varmt. Det är fortfarande ca 30 grader. Strax efter 19 är vi nyduschade. Vi rullar vidare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Torsång i mitt hjärta

Vi kommer att vara i Dalarna fram till midsommar och ska under den tiden försöka hälsa på så många som möjligt. Trots att vi har allt tid i världen så känner vi ändå att den inte räcker till. Dagarna och veckorna går så fort och det dyker ju hela tiden upp nya saker vi vill göra. Vi har varit till Torsång och hälsat på flera av våra vänner både på Sunnanö och inne i själva Torsång. Vi har gått längs våra gamla favoritstigar i skogarna och över ängarna. Eftersom vi bott här i nästan 12 år så har vi hittat många smultronställen när vi trampat stigar i skogarna. Undrar hur många hundra gånger vi trampat på denna stig. Hundarna kan den in och utan. Vi känner igen varje rot och gren. När vi flyttade härifrån så hände något med skogen. Ingen trampar längre på alla dessa stigar så vissa av dem börjar nu växa igen. I Torsång finns det två kyrkbåtar. Kyrkbåtar är något som bara finns i Dalarna. Det kanske också är något som på sikt försvinner om inte eldsjälar fortsätter att födas. D

En resa genom ett sjukt Europa

Igår strax efter kl 12 lämnade vi Torrox för att ta oss de cirka 370 milen till Sundborn. Lite extra spännande i dessa coronatider. Vi får se hur det går med alla länders olika restriktioner, utegångsförbud och lockdowns. P4 Dalarna har valt att följa vår resa. Därför ringer de oss varannan dag strax före kl 10 och kollar läget. I dag satt vi och tittade ut över havet medan vi pratade. Att då höra om hur vädret är i Dalarna just nu gör att vi undrar varför vi nu valt att åka dit. Ska vi vända?  Som sagt, i går startade vi och körde ca 45 mil. Vi passerade gränserna till 3 provinser utan att bli stoppade. I Granadaprovinsen såg vi ett par vägspärrar/poliskontroller vid några avfarter runt Almuñécar. Det är allt hitintills. Även om det inte är tillåtet så är det faktiskt möjligt att korsa landet i bil verkar det som. Vi som är skrivna i Sverige har rätt att köra igenom, sk transfer, för att ta oss ’hem’.  Vårt första nattstopp blev strax söder om Alicante. Här fricampade vi tillsammans

Torrox, vår by i Spanien

Den vitkalkade byn ligger i Andalusien i provincen Malaga. Regionen är känd som Axarquia. Torrox Pueblo hör samman med Torrox Park, Torrox Costa, El Morche samt El Penoncillo. Byn ligger längs Route of Sun and Valley. Längs denna hittar man vinodlingar och flera andra mindre vitkalkade byar. Byn ligger ca 3 kilometer från stränderna på en liten kulle med en fantastisk utsikt över havet och bergen . Byn är känd för sina vitkalkade hus och sina slingrande smala gränder. De flesta fria från trafik. Byn har flera små torg och det största är en populär samlingsplats både för lokalbefolkningen och turister. Här finns några restauranger och pubar. I närheten av stora torget ligger den stora kyrkan som har sitt ursprung från 1600-talet. Stränderna , ca 3 kilometer bort är långa och har finkornig sand. Längs strandpromenaden i Torrox Costa hittar du massor av restauranger och serveringar. I ravinen finns en promenad väg som tar dig ner till stranden på ca 30 minuter. Vill