Fortsätt till huvudinnehåll

Topp 10 lista


Lars-Erik har under många år velat åka till Norrland på semester. Jag har bromsat. Vem vill åka till mygg och skog på semestern? Nu är det ju inte riktigt så. Visst finns det mygg och skog men Norrland har så mycket annat att erbjuda. Vi har kanske valt det bästa av den här världen på den här resan. Det finns 30 nationalparker i Sverige varav nästan hälften av dem ligger i Norrland. Vi har på den här resan besökt flera av dem. Naturen har hittills varit storslagen och idag blir det inte sämre. 
Vi fick tipset om en sjö som heter Trollsjön av en kvinna från Stora Sjöfallet. Vi har aldrig hört talas om denna sjö och googlade naturligtvis på den. Det avgjorde saken. Den ska nu besökas. Sjön ligger 6 km från E10 som vi ändå ska åka. Det är en vandring på ca 2 timmar från parkeringen. Leden går svagt uppför hela tiden in i en dal som är som hämtad ur en saga. Det är så vackert här så det är nära att tårarna kommer. Vi har vandrat på många ställen i storslagen natur men det här kommer att hamna långt upp på listan över vackra platser vi besökt.

Det börjar med skog av fjällbjörkar. När man kommer upp en bit är dalen grön som en stor gräsmatta. Runt om hänger branta klippväggar som genom tiderna släppt ner stora klippblock. På sluttningarna ser vi renar.


Efter nästan två timmar kommer vi fram till sjön. Trollsjön har hamnat överst på 10 i topp lista över alternativa semestermål i dessa miljöpåverkande tider där man ska välja bort flyg och ta tåget. Sjön ska ha det klaraste vattnet i Sverige med en sikt på mer än 30 meter. En dag med klarblå himmel är sjön turkos. Idag har vi några moln på himlen men ser i alla fall nyanserna av det turkosa.
Vi har som vanligt packat med matsäck. På dagens meny står pannkaka. Det är ju torsdag. Vi är inte helt ensamma här men hittar en plats att sitta och njuta på.
Vattnet är isande kallt och längst in i dalgången ligger isen fortfarande kvar. Vi ser några tappra människor som klär av sig och kliver ner i det iskalla vattnet och simmar. Vi fattar inte att de kan. Vi fryser bara vi tvättar händerna i det. Inte ens hundarna vill vara i vattnet många sekunder. Men, är man viking så är man.

Längst bort ser man isen och runt kanterna ligger snö och is kvar. Vattnet är klarblått. Här har nog många instagram bilder tagits. Det är som hämtat ur en film. 
Mätta och nöjda vänder vi tillbaka nedför den slingrande stigen.
Att gå tillbaka samma väg är en självklarhet för oss. Nu får vi se allt från andra hållet. Nere i dalen slingrar sig en å som en liten orm, det är vattenfall på bergen runt om oss.....det är så vansinnigt vackert.



Kommentarer