Fortsätt till huvudinnehåll

Uppblåsbar kajak

Nu börjar det kännas som att vi har stått still VÄÄÄÄLDIGT länge. Visst, det är enligt plan men jag måste erkänna att åtminstone jag börjar känna av en viss rastlöshet. Det är inte på något sätt så att jag har haft tråkigt en enda sekund. Nej, dagarna de fyller vi lätt. Det finns så otroligt mycket man kan göra här omkring som passar oss och vädret, ja det har ju varit helt fantastiskt förra veckan även om det kom någon skur. Jag har till och med badat flera gånger. Det bästa som finns är att kring midnatt ta ett dopp. Temperaturen har väl inte blivit som förra året men det är säkert en så där 18-20 grader i ån. I sjöarna är det varmare men vi har bara ett hundratal meter till en badbrygga i ån så det är klart jag nyttjar den.
Jag vet inte varför jag känner mig rastlös men kanske är det så att jag ser fram emot våra kommande resor så mycket så jag vill hoppa in i det NU. Nu är det bestämt att vi stannar till midsommar så då blir det så. Under tiden så fortsätter vi att DAMPA oss. Det är nog många som tycker att vi flänger och far och har svårt att sitta still och precis så är det men det är precis det vi gillar.
Lördagen bjöd på underbart väder. Äntligen kommer vår kajak till användning. Vi har under många år haft varsin kajak. Att få med dem på vår lilla husbil kändes för komplicerat så vi sålde dem. Istället har vi köpt en luftkajak. Vi valde en dyrare modell. På Stockholms kajakcenter fick vi chansen att prova den i vatten och ha med hund. Det var ett av kriterierna som den skulle uppfylla-att vi kan ha med hundarna. Kajaken kändes stabil så vi bestämde oss direkt. Servicen på Stockholms kajakcenter var superbra. Inom några dagar hade vi den hemma. Är du intresserad så klicka på länken här till luftkajak
Kajaken förvaras i en väska som är stor som en resväska. När vi i lördags tog fram den så tog det ca 6 minuter att från väska till färdig för vattnet. I kajaken ryms hela familjen ( 2 vuxna och två hundar). Vi får dessutom plats med en del packning. Vi har en liten kärra att köra den på. Det kan bli lite små tungt att frakta kajak, hundar och packning. Den här lördagen blev det en tur på Sundborns ån. Vill man paddla längre så kan man lägga i sin kajak i Enviken och paddla ända till Falun/ Runn och därifrån vidare i Dalälven. Det blir en tur på många mil som kräver övernattningar. Det kan man göra på öar eller andra iordningställda platser längs vägen. Vi valde att bara paddla några kilometer. Det var ju premiärtur för i år och Minos hade aldrig tidigare åkt i vår kajak. Det är skönt att ha en kajak som man lätt kan ta fram om eller när man vill.



Kommentarer