Fortsätt till huvudinnehåll

Skuleskogens nationalpark

Det har blivit fredag den 28 juni. Vi har inatt sovit på parkeringen utanför Skuleskogens nationalpark , viden södra entrén. Här finns en parkering för husbilar där man står gratis. Det finns inga faciliteter i närheten men vem behöver det när man har allt man behöver i sin husbil. Natten har varit precis så lugn som man kan förvänta sig när man står långt ute i skogen. Vi äter en grötfrukost och packar våra ryggsäckar för en heldagsvandring.
Samtliga destinationer på skylten kommer att besökas under dagen.

I en nationalpark är det många regler att följa. Bl.a. så ska man hålla sig till uppmärkta leder. Tittar man ner på marken så ser man att de flesta verkar göra så. Stigen är bitvis väldigt knölig, rotig och stenig. Då sätts de små hundbenen på prov och vi två-benta får tänka till var vi sätter fötterna. Det är vissa partier som det är spångar på, även om det inte är de värsta ställena. Tittar man upp ibland så ser man den storslagna naturen som så här års är så klorofyllgrön den bara kan bli.
Vi svänger av upp på Slåttdalsberget. Här är utsikten bara WOW! Uppe på toppen blåser det idag en nordöstlig vind så trots solen och värmen från den så behöver man en vindjacka. Vi gick från söder upp på berget. Det är en ganska brant väg upp men vår gamling Loke klarade det med lite hjälp. Vi får helt enkelt putta på ibland om det är brant.
Efter att ha bestigit berget och beundrat utsikten så blir det en vilopaus. Husses ben får vara kudde en stund

Går man från andra hållet upp på berget så är det ca 300 meter upp men betydligt mycket brantare. Nu har vi tagit oss ner. Loke fick vi lov att lyfta några gånger då det var omöjligt för honom att kunna gå ner själv. Han är ju 14 människoår vilket motsvarar ungefär 98 hundår. Det är nog inte många 98- åringar som gått här....
När vi kommer ner från berget så har vi denna skreva till vänster. Vi ska till höger....Vi sätter fast hundarna och går bara och snabbt kollar in denna `bolt´. Det väller upp folk från det här hållet så vi lägger bena på ryggen och drar snabbt därifrån. Ja så snabbt det nu går bland alla stenar

När vi nu går till höger så kommer vi till Slåttdalsskrevan, ett av våra mål för dagen. Bergväggarna är 30 meter höga och skrevan är 200 meter lång.
På vägen ner från berget ändrar naturen skepnad gång på gång. Träd som mer påminner om skulpturer avlöses av bl.a. stenrösen.
Vi kommer efter någon kilometer ner till Tärnettvattnen. Vid den här tjärnen finns rastplatser med eldstader. Här är det även tillåtet att tälta. Vi stannar och gör oss en välförtjänt kopp kaffe. Till kaffet serverar vi oss en hembakad äppel- och nektarinpaj. Lars-Erik bakade den igår när jag var ute och sprang. Det smakar ljuvligt. Det här stället gillar vi. Vattnet är klart och varmt så naturligtvis blir det ett dopp- för hundarna.
Vattnet är knallblått och runt om på hällarna har folk slagit sig ner i solen och vilar sina fötter.

Vi fortsätter vår väg ner mot havsnivå. Vi väljer den något längre vägen men flackare. Vi tänker på alla trötta ben som ska orka ända tillbaka.

Vi kommer ner till Näskebodarna. Vi tror inte det är sant när vi ser det klarblå vattnet och den vita sanden. Finns de på riktigt här uppe i Norrland.....Det är ju precis som ...
 ....som hämtat ur Robinson.....
Örådet beslutar att vi får laga pannkakor på vårat lilla gasolkök. Pannkakor med mango. Mmmm. Tänk att allt smakar så gott när man äter det ute i naturen på det här sättet.

Lägg det på minnet- Näskebodarna.

Efter maten blir det lite standbus med bad och pinnkastning. Några andra hundar dyker också upp och busar med våra killar.

Från Näskebodarna har vi nu 4 kilometer kvar till husbilen. 4 lätta kilometer på fin stig utan backar och sten. Totalt gick vi lite mer än 12 kilometer idag. Vi är otroligt nöjda med dagen när vi far vidare....

Kommentarer

1. Fantastiskt vackert!
    För ca 30 år sedan stannade jag till i naturreservatet, gick en sväng och åt medhavd lunch.
    Var då på väg till ett bröllop i Piteå.

Fortsatt trevlig resa!
    Kul att följa er / Monica HC

1. Det var vackrare än vi trodde. Visst vädret gör ju också att det blir vackrare. Kul att du hänger med oss.

2. Hallå där! Vad trevligt att se så många fina bilder, ni verkar ha haft en toppendag! Vi är på väg dit i dagarna och nu vet vi precis vart vi ska parkera med husbilen också :)

Populära inlägg i den här bloggen

Torsång i mitt hjärta

Vi kommer att vara i Dalarna fram till midsommar och ska under den tiden försöka hälsa på så många som möjligt. Trots att vi har allt tid i världen så känner vi ändå att den inte räcker till. Dagarna och veckorna går så fort och det dyker ju hela tiden upp nya saker vi vill göra. Vi har varit till Torsång och hälsat på flera av våra vänner både på Sunnanö och inne i själva Torsång. Vi har gått längs våra gamla favoritstigar i skogarna och över ängarna. Eftersom vi bott här i nästan 12 år så har vi hittat många smultronställen när vi trampat stigar i skogarna. Undrar hur många hundra gånger vi trampat på denna stig. Hundarna kan den in och utan. Vi känner igen varje rot och gren. När vi flyttade härifrån så hände något med skogen. Ingen trampar längre på alla dessa stigar så vissa av dem börjar nu växa igen. I Torsång finns det två kyrkbåtar. Kyrkbåtar är något som bara finns i Dalarna. Det kanske också är något som på sikt försvinner om inte eldsjälar fortsätter att födas. D

En resa genom ett sjukt Europa

Igår strax efter kl 12 lämnade vi Torrox för att ta oss de cirka 370 milen till Sundborn. Lite extra spännande i dessa coronatider. Vi får se hur det går med alla länders olika restriktioner, utegångsförbud och lockdowns. P4 Dalarna har valt att följa vår resa. Därför ringer de oss varannan dag strax före kl 10 och kollar läget. I dag satt vi och tittade ut över havet medan vi pratade. Att då höra om hur vädret är i Dalarna just nu gör att vi undrar varför vi nu valt att åka dit. Ska vi vända?  Som sagt, i går startade vi och körde ca 45 mil. Vi passerade gränserna till 3 provinser utan att bli stoppade. I Granadaprovinsen såg vi ett par vägspärrar/poliskontroller vid några avfarter runt Almuñécar. Det är allt hitintills. Även om det inte är tillåtet så är det faktiskt möjligt att korsa landet i bil verkar det som. Vi som är skrivna i Sverige har rätt att köra igenom, sk transfer, för att ta oss ’hem’.  Vårt första nattstopp blev strax söder om Alicante. Här fricampade vi tillsammans

Torrox, vår by i Spanien

Den vitkalkade byn ligger i Andalusien i provincen Malaga. Regionen är känd som Axarquia. Torrox Pueblo hör samman med Torrox Park, Torrox Costa, El Morche samt El Penoncillo. Byn ligger längs Route of Sun and Valley. Längs denna hittar man vinodlingar och flera andra mindre vitkalkade byar. Byn ligger ca 3 kilometer från stränderna på en liten kulle med en fantastisk utsikt över havet och bergen . Byn är känd för sina vitkalkade hus och sina slingrande smala gränder. De flesta fria från trafik. Byn har flera små torg och det största är en populär samlingsplats både för lokalbefolkningen och turister. Här finns några restauranger och pubar. I närheten av stora torget ligger den stora kyrkan som har sitt ursprung från 1600-talet. Stränderna , ca 3 kilometer bort är långa och har finkornig sand. Längs strandpromenaden i Torrox Costa hittar du massor av restauranger och serveringar. I ravinen finns en promenad väg som tar dig ner till stranden på ca 30 minuter. Vill