Fortsätt till huvudinnehåll

Redo för avfärd

Måndagen ägnades åt att städa ur huset. Vilken mat ska med och vilken kan stanna i huset i alla månader? Vilka kläder ska med och vilka ska stanna? Tänk om man kunde få en väderprognos för 7 månader. Det är så mycket att tänka på. Sängar bäddas ur och allt ska vara tvättat. När allt detta var gjort så gick vi till husbilen som vi hade parkerat vid sporthallen. Första natten blev där eftersom sängkläderna nu hängde på tork. Måndagens väder var inte riktigt det optimala torkvädret, men vi har inte bråttom. Tisdag morgon börjar med ett ryck. Vi vaknar klockan 9,10. Att vi inte lär oss att vi sover länge i husbilen. Nu blir det bråttom. Minos ska vara hos veterinären för vaccinering kl 10,30 och det tar en timme att gå dit. Medan de är hos veterinären så gör jag klart det sista i huset.

Strax efter klockan 13 är vi iväg. Eller nästan..Vi stannar på macken och tvättar av husbilen. Här finns ute-tvätt och det kostar oss 3 euro. Nu så, rent hus och ren husbil. Nu är det bara att rulla.

Vi väljer N340 mot Salobrena. Av någon anledning så tror vi inte att vi åkt den. Det upptäcker vi snart att vi visst gjort. Strax före Salobrena är det fullt av poliser bredvid vägen. En riktigt otäck motorcykelolycka har nyss inträffat. Hoppas att det gick bra för den som körde. Vi ser också årets första snö. Eftersom det är ganska klart idag så ser man Sierra Nevada och på bergstopparna ligger det snö.

Vi har siktet inställt på en Nationalpark norr om Almeria. På väg dit passerar vi vad som kanske är Spaniens fulaste område. Här är hela landskapet täckt av plast. Plast som är växthus. Här odlas mycket av de grönsaker som exporteras till Sverige. Tomater, gurka, paprika och melon som exempel. Sallad odlas på friland utan plasttält. All denna plast.....Det ligger plast överallt. Ekologisk odling....Du får dra dina egna slutsatser.

Vi hittar en parkering bara några meter från Medelhavet. Nu blir det lunch innan promenad. Vi går norrut till en fyr några kilometer bort. Storslagen natur möter oss. Vi slår oss ner vid fyren och tar fram kaffetermosen. Solen gassar på klarblå himmel. Ibland är det roligt att gå samma väg tillbaka när man har en ny utsikt. Det skulle finnas saltbassänger efter vägen som vi kom. Uppifrån vägen vi går så ser vi tydligt dessa. Här `odlas´salt. Kvällspromenaden tar vi längs den jättelånga sandstranden. Hundarna får vara lösa och busa av sig. Solen går ner och det blir dags att vända tillbaka.
När solen gått ner så blir det totalt kolsvart ute. Vi kryper upp i soffan, stänger av musiken och sitter bara och lyssnar på cikadorna som spelar och havet som brusar lätt. Det är så avkopplande. Nu är vi äntligen på väg.

Kommentarer